Daniel Croner (1656 – 1740)

Daniel Croner se naşte la data de 22 martie 1656, la Braşov, ca fiu al lui Daniel Croner (croitor) şi al Catharinei (fiică de croitor), într-o casă situată pe strada Porţii (actuală Republicii). În copilărie este trimis de către tatăl său la Buneşti, la rectorul Michael Eckard, pentru a învăţa muzica, apoi petrece un an în Rupea. Întors la Braşov, frecventează cursurile Gimnaziului (actualul Liceu „Johannes Honterus”), unde apare în matricole ca adolescent, apoi ca studiosus. Caietele şcolare păstrate îl redau ca pe un elev foarte meticulos şi ordonat.

În anul 1681 îşi continuă studiile la renumitul Gimnaziu „Magdalenaeum” din Breslau/Wratislavia – astăzi Wroclaw (Polonia). În anul petrecut acolo, el notează, în sistemul tabulaturii germane, aproximativ 61 de piese de orgă, cuprinse într-un caiet care se află astăzi la Arhiva Bisericii Negre din Braşov. Piesele incluse în acest volum poartă semnături diferite, iar unele nu sunt iscălite. De aici s-a tras concluzia că i-ar aparţine lui Daniel Croner. După terminarea studiilor la Wratislavia, Croner se înscrie la Universitatea din Leipzig, fiind însă nevoit să renunţe la scurt timp din motive financiare. Astfel el ajunge la Wittenberg, la „Album Academicum Universitas”, unde studiază teologia. În anii petrecuţi acolo (1681-1683), Croner leagă o prietenie cu organistul şi cantorul Johann Ulich, care i-a fost şi îndrumător muzical.

Se întoarce în 30 ianuarie 1684 la Braşov, iar după trei ani, în 1687, se căsătoreşte cu Catharina Lasselin, în vârstă de 15 ani, cu care va avea 6 copii. În anul 1691 devine predicator la Biserica Sf. Ioan, unde va rămâne până în anul 1693. Este apoi predicator la Biserica Parohială, între anii 1693 – 1701, fiind în ultimii 5 ani arhidiacon – deci cel mai bătrân predicator. În anul 1701 preia funcţia de preot la Hălchiu, unde va rămâne până la sfârşitul vieţii sale. În anul 1735 este ales Diacon al Districtului Barcensis (Ţării Bârsei), funcţie pe care o va deţine timp de trei ani.

Cele mai multe detalii despre viaţa sa personală le aflăm din Genealogia sa, în care Croner a notat minuţios toate evenimentele importante. De remarcat este faptul că despre muzică nu menţionează decât informaţia că a fost trimis la Buneşti pentru a învăţa muzica. Nu apare nicio altă referire despre preocupările sale legate de muzică. Toate presupunerile care îl indicau pe Croner drept organist par astfel lipsite de substanţă.

Nu avem deocamdată niciun indiciu care să ne confirme faptul că Daniel Croner a fost organist între anii 1685 şi 1691 (anul în care a devenit predicator la Sf. Ioan). „Se ştie că unui cleric îi era interzisă practicarea muzicii.” (Octavian Lazăr Cosma, Hronicul muzicii româneşti, p.330)

De la Croner ne-au rămas două caiete cu piese pentru instrumente cu taste:

  1. Caietul I – 1681 – 1684, totalizează 84 de opere muzicale pentru instrumente cu taste, care conţine lucrări adunate la Wratislavia, Wittenberg şi o compoziţie proprie; acesta se găseşte în Arhiva Bisericii Negre (cota: I F 37). Acest caiet a făcut obiectul mai multor editări ale cercetătorilor Andreas Porfetye (Altsiebenbürgische Musik – komponiert um 1680 – Daniel Croner, Breitkopf 1971, 1972, Wiesbaden), Dániel Benkö şi András Pernye (Daniel Croner – Tabulatura 1681, 1682, Editio Musica, Budapest, 1987) şi John H. Baron (The Brasov Tablature, A-R Editions Inc., Madison, Statele Unite, 1984).
  2. Caietul II – 1685 – 1704 (1709?), totalizează un număr de 101 piese (lipsesc din păcate piesele 17 – 44, care au fost smulse din original, şi astfel, din cele 101, au rămas 73 de piese), şi se află în Arhiva Bisericii Negre (cota: I F 37a). Un număr de 4 piese poartă numele Croner, una este notată Joh. Frölich, iar ultimile 20 de piese sunt introduse prin descrierea: „Sequnt nunc 20. Fuga per omnes Modos posita, Auth. Dan: Croneri: SS. Th. Stu”, deci îl au ca autor pe Croner. (Schlandt, 2007) Durata pieselor depăşeşte rar 1-2 minute, numărul măsurilor fiind de maxim 34. Tradiţia acestor piese vine din sudul Germaniei şi din Italia.

O înregistrare ce se găseşte pe albumul Lobsinget Gott, dem Herrn al Jugendbachchor. În imagini sunt două pagini din Caietul II.

Împreună, caietele I şi II cuprind totalitatea lucrărilor copiate şi compuse de Daniel Croner în decurs de 23 – 28 ani, precum şi scrieri teoretice muzicale din anii şcolari. Autorii  incluşi în descrierile teoretice sunt Ludovico Viadana, Johann Crüger, Jakob Löwe, Christoph Bernhard, iar piesele aparţin compozitorilor precum: J. E. Kindermann, J. H. Kittel, J. J. Froberger, Christian Michel, Giovanni Gabrieli, Johann Ulich, Johann Frölich şi Daniel Croner. Această Tabulatură reprezintă o antologie a lucrărilor muzicale pentru instrumente cu taste de la începutul secolului al XVII-lea până la sfârşitul său şi totodată o bogată sursă de analiză a dezvoltării muzicii la clavichord, spinetă, clavecin, orgă. Din punctul de vedere al importanţei Tabulaturii, se poate constata că este cel mai vechi manuscris pentru instrumente cu taste din Transilvania şi un important document muzical al acelei vremi.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s