„Să ne facem că finanţăm cultura”

Ăsta pare a fi sloganul Primăriei Braşov după ce toată treaba cu Capitala Europeană a Culturii în 2021 s-a spart ca un balon de săpun. Şi ca să înţelegeţi de ce spun asta, hai să ne uităm puţin la procesul de finanţare a proiectelor culturale din 2016.

În luna octombrie 2015 se anunţa că în noiembrie va fi lansat Ghidul de finanţare al Primăriei Braşov pentru proiectele culturale propuse în 2016. Chiar s-a specificat că „după ce va fi aprobată forma ghidului pentru 2016, […] el va fi publicat pe site-ul Primăriei Braşov şi mediatizat” (am subliniat cuvântul, pentru că fix aici mi se pare că e o problemă). La începutul lunii noiembrie, înainte de aprobarea ghidului, a venit un comunicat care dădea speranţe legte de întreg procesul: o consultare cu instituţiile şi ONG-urile din sfera culturală braşoveană, care avea ca scop găsirea de soluţii la problemele identificate de beneficiarii finanţărilor anterioare şi adunarea de sugestii pentru următorul ghid. Au fost ridicate problemele, s-au sugerat soluţii, au fost făcute propuneri din partea reprezentanţilor instituţiilor de cultură, s-a primit asigurarea că au fost receptate şi se vor regăsi în noul ghid de finanţare. Fiindcă am fost prezent şi am reţinut informaţia că se va face public anunţul lansării ghidului pentru 2016, am tot urmărit canalele de comunicare ale Primăriei (site şi facebook) să văd dacă s-a dat „strigarea” pentru proiecte culturale.

Ţin minte că pe la mijlocul lui decembrie am văzut o postare pe facebook cu ordinea de zi a şedinţei Consiliului Local, din data de 21 decembrie 2015, pe care se regăsea şi aprobarea ghidului de finanţare. Azi mi-am confirmat: pe 21.12.2015, s-a supus la vot propunerea de proiect cu nr. 60 privind „aprobarea finantarii nerambursabile din fonduri publice a proiectelor culturale”. Am ajuns să caut ordinea de zi, pentru că hotărârile votate la acea şedinţă încă nu sunt publice pe site-ul Primăriei: este trecută data, numărul hotărârii, dar fără conţinut (nu mai pun că nici măcar nu apare „Hotărârea nr. 60”).

Fiind mai conştiincios, am intrat direct pe pagina dedicată finanţării proiectelor culturale şi la prima vedere arăta exact ca în luna noiembrie, când primul document era invitaţia la dezbaterea pe marginea ghidului. Am crezut că nu s-a actualizat nimic pe pagină (de obicei, ultimul comunicat se pune la începutul paginii, că doar omul citeşte de sus în jos, nu invers), dar am zis, totuşi, să mai accesez şi următoarele documente. Şi ce să vezi? Era chiar noul ghidul de finanţare, sau mai exact „Ghidul Socitantului(nu am mâncat literele, aşa apare titlul documentului pe pagina amintită), pentru proiectele din 2016. Am luat toate documentele la rând şi, surpiză! Ultimul document de pe pagină este un comunicat care anunţă lansarea sesiunii de depunere a proiectelor culturale care vor fi finanţate de la buget. Înregistrat în data de 29 decembrie 2015, aprobat de „judele” Scripcaru în aceeaşi zi. Perioada de depunere a proiectelor: 8 ianuarie – 8 februarie 2016.

Am zis că poate mi-a scăpat mie vreo informare, fiind plecat în vacanţa de iarnă. Aşa că am căutat ştiri, mailuri de la Consorţiul Cultural Corona, de la Primărie…Nimic! Deci unde e toată treaba aia cu mediatizarea!? Păi cum să nu ajungi la concluzia că la Braşov mai de grabă ne facem că finanţăm cultura? În fine, acum hai să citim ghidul şi să vedem cum reuşim să ne încadrăm în timp să scriem proiectele, în speranţa că vom reuşi să primim bani de la buget ca să oferim produse culturale atractive şi de calitate…

Lasă un răspuns

